Toivoisin että D&D Nextin säännöt olisivat...

7.9.12

Erilaiset haasteet

Tämä peli asettaa minulle kaksi uutta haastetta. Ensimmäisen on pelaajavetoisuus, joka tarkoittaa sitä että en aktiivisesti ohjaa peliä johonkin tiettyyn suuntaan. Toinen haaste on pelitekninen. Haaste tulee siitä että pelaamme sääntöjärjestelmällä joka on vielä keskentekoinen: tietyt osat eivät ole valmiita ja ne vaativat että minä teen niille jotain. Molemmat näistä haasteista on ratkaistavissa valmistelulla ja improvisioinnilla.

Tällä kertaa minulla ei ole mielessäni tiettyä juonenkulkua, tapahtumien sarjaa joka todennäköisesti tulee tapahtumaan. Sen sijaan tutustuminen taustamateriaaliin on keskeisessä roolissa. Eri organisaatioiden tai henkilöiden motiivien ja käytettävissä olevien tietojen pohtiminen suhteessa seurueen tai muiden organisaatioiden toimiin on merkitsevää valmistelutyötä.

Ihan tarkalleen ottaen se ei ole välttämätöntä, riittäisi kyllä että pelitilanteessa improvisoisin riittävän hyvin. En kuitenkaan usko omien improvisiointitaitojeni olevan vaadittavalla tasolla vaikka mielikuvitusta riittäisikin. Tästä syystä Neverwinter-kampanjakirja on kullan arvoinen. Se tuo laatua juonikuvioihin koska kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Chris Perkinsiä mukaillen se antaa minulle salaisuuksia salaisuuksien perään jotka esitetään pelaajille sopivassa suhteessa totuuksia ja valheita eikä missään nimessä ajatella asioita musta-valkoisina.

Pelimekaniikasta olen löytänyt yhden merkittävän ongelma-alueen ja se on siirtyminen neljännen laitoksen yltäkylläisestä NPC- ja monsteri-tarjonnasta hyvin suppeaan 32 monsterin valikoimaan. Jokseenkin selvää oli pian että vaikka sieltä zombie ja vaikkapa drow-soturi löytyykin, niin se ei riitä tähän peliin.

Tähän osuuteen en ole käyttänyt yhtä paljoa aikaa kuin kampanjakirjan läpikäyntiin - mutta merkittävästi joka tapauksessa. Purin nuo 32 monsteria taulukkoon ja yritin selvittää taustalla olevaa matematiikkaa riittävän tarkalle tasolle. Toiseen taulukkoon aloin rakentamaan omia monstereita ja NPC:tä. Käytän siis pelintekijöiden tekemiä monstereita mallina ja yritän saada omani linjaan niiden kanssa. Työ on vielä kesken - enkä kovin tarkasti ala asioita miettimäänkään - sen voivat tehdä ammattilaiset, minä voin improvisoida tilanteen mukaan.

 

2 kommenttia:

  1. Rauhallisesti vain. Eiköhän me jotakin keksitä ja saada hahmot mukavaan liemeen.

    VastaaPoista

Mitä mieltä olet siitä että säännöt muuttuvat uuden Playtest paketin myötä ja joudut tekemään hahmon melkein kokonaan uudestaan?

Montako taikaesinettä haluaisit että hahmollasi on kun hän on 10:llä tasolla jos kertakäyttöesineitä ei lasketa?

Pelaaja! Mitä seuraavista haluaisit enemmän peliin?

Kuinka suuri osuus 4 tunnin pelisessiosta tulisi olla taistelua?