Toivoisin että D&D Nextin säännöt olisivat...

15.9.12

House Rule: Kulta on hopeaa

Koska minä en ole ainoa jolle DnD:n tyyli että kaikki kauppa käydään käytännössä kultarahoilla ei ole "uskottavaa", sovittiin perjantaisessa pelissä alustavasti siitä mikä on tarkemmin todettuna nyt seuraavassa:
  • Jos säännöissä tai jossain puhutaan kullasta, niin se pääsääntöisesti tarkoittaa hopeaa. Eli yksinkertaisesti jos joku maksaa 10 gp, niin se maksaa 10 hopearahaa.
  • Hopearahan korvaa kupariraha. Eli jos jokin  maksaa 2 sp niin se maksaa 2 kuparilanttia.
  • Kuparirahan korvaa penni (joka on pienempi kupariraha tms.) eli 2 cp on 2 penniä. Normaalisti tämä yksikkö jätetään kuitenkin pelissä täysin huomioimatta - jos jokin maksaa tämän verran ja pelaajalla on rahaa, niin hänen ei tarvitse merkitä kustannusta. Jos pelaajalla ei ole ollenkaan rahaa, niin silloin hän ei pysty myöskään ostamaan mitään.
  • Platinarahan korvaa kultaraha, eli 7 pp on 7 kultarahaa.

2 kommenttia:

  1. Houserule asiaa, eilisen taistelun jälkeen keskusteltiin kotimatkalla hiukan. Zombiet tuntuvat melkoisen pahoilta nykyisellään ja palkkio on vähäinen työmäärään suhteutettuna.
    Yksinkertainen ajatus siitä sitten tuli... kun sitä zombieta hakataan, niin sen kunto rapautuu ;)
    Eli jos saat hakattua zombien maahan (keston nollille tai alle), sen kuitenkin noustessa jälleen ylös vainoamaan, tässä tilassa se saa hiukan miinusta toimintaansa, myös mahdollisiin tuleviin pelastusheittoihin. Ei tarvitse Hakata koko yötä niitä matalaksi vaan ne rupeavat myös kaatumaankin ja pyymään maassa. Onko se sitten
    -1 vai -2 per 'nollille hakattu/maassakäynti' kun rupeaa raajat poistumaan...

    Lisäksi tuli mieleen se, jos isku jolla zombie saadaan kestoltaan nollille on sattumoisin kriittinen osuma. Tällöin isku olisi sellainen joka osuu kriittiseen paikkaan, selkäranka, niska/pää tms eikä se enää nouse ylös oli muuten mahdollisuus mikä tahansa. Jo senkin takia etä yleensä pelastusheitto on tässä tilanteessa ajanhukkaa ja turha, sillä maksimivahinko voi olla jo melkoinen... Sellaista tällä kertaa

    VastaaPoista
  2. Hyviä ajatuksia.

    Ensimmäisen kerran tuli tilanne jossa nextin säännöillä encounter tuntui kestävän liian pitkään.

    Zombiet sen tekivät, mutta niitä oli myös paljon (12). Ne eivät olleet vaarallisia (olemattoman vähän damagea pitkästä taistelusta huolimatta), mutta äärimmäisen kestäviä koska uhmasivat normaalia mekaniikkaa palaamalla ~50% todennäköisyydellä yhteen hit pointiin. Samaa mieltä että kriittinen saa riittää tuon ohittamiseen. Zombie rot voisi olla mukana toisaalta, mutta se ei hyvin sovi peliin jossa pelaajahahmojen kuolemisen todennäköisyys on niin vähäinen kuin meillä.

    VastaaPoista

Mitä mieltä olet siitä että säännöt muuttuvat uuden Playtest paketin myötä ja joudut tekemään hahmon melkein kokonaan uudestaan?

Montako taikaesinettä haluaisit että hahmollasi on kun hän on 10:llä tasolla jos kertakäyttöesineitä ei lasketa?

Pelaaja! Mitä seuraavista haluaisit enemmän peliin?

Kuinka suuri osuus 4 tunnin pelisessiosta tulisi olla taistelua?